Recensie: Bloemen voor mijn dochter – Sarah Jio

Een paar weken geleden kreeg ik van Uitgeverij Boekerij een recensie-exemplaar opgestuurd van Bloemen voor mijn dochter van de Amerikaanse schrijfster Sarah Jio. Verhalen over de Tweede Wereldoorlog hebben mij op de een of andere manier altijd aangetrokken. Zo las ik eerder The Book Thief van Markus Zusak (een van mijn favoriete boeken aller tijden), The Tatooist of Auschwitz van Heather Morris, Allemaal willen we de hemel van Els Beerten en het kinderboek Sabel van Suzanne Wouda (ook een aanrader). Dus toen ik zag dat ook dit verhaal zich afspeelt rond de Tweede Wereldoorlog was mijn interesse gewekt.

Bloemen voor mijn dochter – Sarah Jio – Uitgeverij Boekerij – ISBN: 9789022587287

Allereerst zal ik even een kleine samenvatting geven van de inhoud van het boek. We volgen hoofdpersonage Caroline die na een ernstig verkeersongeluk haar geheugen verliest. Ze weet niets over zichzelf en wordt na haar herstel teruggestuurd naar haar appartement aan de Rue Cler in Parijs, waar zij al enige tijd woont. Caroline gaat op zoek naar aanwijzingen over haar eigen leven en stuit hierbij op brieven van de Joodse weduwe Celine die in de Tweede Wereldoorlog in hetzelfde appartement woonde. Caroline probeert niet alleen haar eigen leven in beeld te krijgen, maar ook het leven van de Joodse Celine kan ze niet loslaten. Langzamerhand realiseert ze zich dat ze meer gemeen heeft met Celine dan ze had gedacht.

Allereerst viel het me op dat het verhaal ontzettend lekker weg leest. Het duurde niet lang om in het verhaal te komen en alles voor me te zien. Er worden geen ellenlange zinnen gebruikt en beschrijvende passages worden afgewisseld met dialogen. Ook is er geen lange opbouw; je valt meteen het verhaal binnen bij een ernstig verkeersongeluk.

En dan komen de vragen: wie is die vrouw? Wie is die man waar ze het over had? Overleeft ze dit ongeluk? Die vragen maakten dat ik verder wilde lezen. Sarah Jio weet precies wanneer ze kleine aanwijzingen moet geven zodat niet alles in een klap duidelijk is, maar je ook de interesse in het verhaal niet verliest.

De twee hoofdpersonages, Caroline en Celine, krijgen beide evenveel ruimte. Hoofdstukken waarin Caroline focaliseert wisselen af met hoofdstukken waarin we door de bril van Celine kijken. En natuurlijk hier en daar een goede cliffhanger aan het eind van een hoofdstuk, waarna het perspectief weer wisselt, waardoor je nog even zult moeten wachten op het antwoord op je vragen. Wat ik jammer vond, was dat sommige personages duidelijk alleen werden ingezet voor het verloop van het verhaal, zoals de conciรซrge van het appartementencomplex waar Caroline woont. Het zijn flat characters die uiteindelijk deel zijn van het mysterie, maar waarbij ik persoonlijk niks voelde omdat de personages geen diepgang hadden. Een enkele keer zag ik hierdoor aankomen wat er ging gebeuren. Ook blijft uiteindelijk geen enkele vraag onbeantwoord, wat ergens bevredigend is, maar wat gezien de tijd waarin een groot deel van het verhaal zich afspeelt erg onwaarschijnlijk is. Een van de pijnlijke dingen aan de Tweede Wereldoorlog is juist dat er van zo veel mensen onduidelijk is wat er met ze is gebeurd.

Gelukkig ben ik ook flink verrast; ik zag de grootste plotwendingen niet aankomen. En omdat de hoofdpersonages sympathiek overkomen en ze genoeg diepgang krijgen, deden de emotionele passages me ook echt wat. Al met al kan ik zeggen dat Bloemen voor mijn dochter voor mij de moeite waard was.