Recensie: Het kleine boek over kleur – Karen Haller

Nog niet zo lang geleden kreeg ik van uitgeverij Boekerij de vraag of ik Het kleine boek over kleur van Karen Haller wilde ontvangen. Nu is mijn smaak wat boeken betreft vrij breed; ik probeer graag verschillende genres uit en vind elk genre weer zijn eigen charme hebben. Dit non-fictie boek, dat over de psychologie achter kleuren gaat, was voor mij weer even wat anders en ik stortte me er dan ook vol goede moed in.

Het kleine boek over kleur – Karen Haller – Uitgeverij Boekerij – ISBN:9789022588253

Het boek opent met nogal een statement. Haller is van mening dat kleuren een uitdrukking zijn van je ware ik en je échte emoties. Als dat zo is, waarom neemt men kleur dan over het algemeen weinig serieus? Ik heb nog nooit een sollicitatiegesprek gehad waarbij er naar mijn lievelingskleur werd gevraagd of mijn chagrijnige staat van zijn geweten aan de aanwezigheid van bijvoorbeeld de kleur paars. Ik zal niet ontkennen dat door dit eerste stuk van het boek de sceptische Gargamel in mij naar boven kwam. Zo belangrijk konden kleuren toch niet zijn?

Gelukkig wordt alles uitgebreid onderbouwd met bronnen, die achter in het boek terug te vinden zijn in een bronnenlijst. Het eerste hoofdstuk, dat over de geschiedenis van kleur gaat, was een echte trip down memory lane: Bauhaus, Carl Jung, Goethe, noem maar op! Ik waadde me weer even in de kunstlessen van de middelbare school. Omdat ik het een en ander herkende, was dit hoofdstuk makkelijker te volgen. Ik kan me voorstellen dat lezers die hier minder bekend mee zijn, dit als taaie kost zullen beschouwen.

Hoe verder het verhaal zich vordert, hoe praktischer het wordt. Al vanaf hoofdstuk twee zijn er afbeeldingen te vinden waar Haller vragen bij stelt. Zo rende ik met de afbeelding van twaalf groene vierkanten, waarbij er een vierkant nét iets donkerder is dan de rest, meteen naar mijn vriend: ‘Valt jou hier iets op?’ Om dan na vijf minuten gluren jubelend het donkerdere vierkant aan te wijzen: ‘Had je niet gezien, hè?’

Maar het blijft niet enkel bij van die ‘is dit nou een blauwe of een witte jurk?’-plaatjes. Nadat in hoofdstuk drie eerst de psychologie achter de elf basiskleuren wordt uitgelegd, kun je in hoofdstuk vier een test doen die je laat weten welk “natuurlijke kleurenpalet” het best bij jou past. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik me hier en daar nogal verbaasde over de antwoordmogelijkheden van deze test. Zo wordt er gevraagd naar het soort films dat je graag kijkt, maar bestaat de eerste antwoordmogelijkheid uit een combinatie van een historisch drama, een biografische film én een natuurdocumentaire. Nu vind ik een natuurdocumentaire een totaal ander soort film dan een historisch drama. Dus wat als je wel van een historisch drama houdt, maar niet van een natuurdocumentaire? Bij de betrouwbaarheid van deze test zette ik dus nogal mijn vraagtekens.

Maar, als je dan toch een beetje open-minded bent en gewoon leuk meedoet met de test, dan komt daar dus een persoonlijk kleurenpalet uit. Voor mij was dat het herfst/aardse kleurenpalet. Als ik zo rondkijk in mijn woonkamer, zie ik inderdaad dat deze voornamelijk bestaat uit herfstige/aardse kleuren.

Haller geeft vervolgens nog meer tips over hoe je kleur in je voordeel kunt gebruiken bij het inrichten van een werkplek, je kledingkast en zelfs in je relaties met anderen. Het is de combinatie van theorie en praktijk wat dit boek zo sterk maakt. De taaiere theoretische stukken worden al snel interessanter wanneer je handvaten krijgt waarmee je de theorie in praktijk kunt brengen.

Opmerkingen over de goede kwaliteit van dit boek mogen ook niet achterwege blijven. Het is een hardcover met papier van goede kwaliteit, waardoor de kleuren waarover Haller spreekt goed tot leven komen. Afbeeldingen zijn kraakhelder en de kleurrijke kaft van het boek maakt het een mooi boek voor op de salontafel.

Al met al heeft dit boek mij positief verrast. Je moet er wel wat voor open staan, maar het zet in ieder geval aan het denken over jezelf en hoe kleur jouw leven beïnvloed. En of je nu echt aan de slag gaat met de tips of niet; je houdt er in ieder geval een vrolijk boek aan over voor in de boekenkast!

Een gedachte over “Recensie: Het kleine boek over kleur – Karen Haller